My Photo

Ordering Information

Tomi on Twitter is @tomiahonen

  • Follow Tomi on Twitter as @tomiahonen
    Follow Tomi's Twitterfloods on all matters mobile, tech and media. Tomi has over 8,000 followers and was rated by Forbes as the most influential writer on mobile related topics

Book Tomi T Ahonen to Speak at Your Event

  • Contact Tomi T Ahonen for Speaking and Consulting Events
    Please write email to tomi (at) tomiahonen (dot) com and indicate "Speaking Event" or "Consulting Work" or "Expert Witness" or whatever type of work you would like to offer. Tomi works regularly on all continents

Tomi on Video including his TED Talk

  • Tomi on Video including his TED Talk
    See Tomi on video from several recent keynote presentations and interviews, including his TED Talk in Hong Kong about Augmented Reality as the 8th Mass Media

Subscribe


Blog powered by Typepad

« When 2 plus 2 equals less than 2. Thats right, not less than 4, I meant less than 2. The Microsoft Point of View to the Nokia dead-end | Main | Open Letter to Nokia Shareholders »

August 22, 2012

Comments

Ocarina of Nokia

Timo,

Ei, ette te ole väärässä. Miksi olisitte? Sinulle vain taitaa olla käsittämätön ajatus, että minä ja monet muut eivät ole pitäneet tuosta laitteesta. Sen käyttäminen on kömpelöä, fyysisten nappien puute häiritsee ja se ei vain tunnu hyvältä. Siksi on erittäin vaikea uskoa, että tuo laite olisi ollut varma menestyjä. Sinusta se ilmeisesti olisi ollut.

Hienoa jos sinä pidät siitä. Varmasti osa asiakkaista pitää siitä yleisestikin ottaen. Se ei takaa sitä, että siitä oltaisiin pidetty menestykseksi asti.

Henkka

Ocarina

En todellakaan ymmärrä noita väitteitä tuosta N9:n kotinäppäimen puutteesta. Siinähän on isoin kotinäppäin mitä puhelimessa voi olla eli se näyttö! Miksi tuhlata etunäytöstä tilaa johonkin turhiin ylimääräisiin näppäimiin jos näytöltä voidaan hoitaa samat asiat aivan yhtä hyvin tai jopa paremmin kuten N9:ssä on tehty? Mielestäni myös WP menee tässä metsään kun noita turhia näppäimiä on ollu pakko sijoittaa siihen etunäyttöön tilaa viemään. On myös asiakkaan aliarvioimista väittää että ihmiset kaipaa niitä näppäimiä jotta niillä olis parempi kontrolli luurista. Paremman kontrollin antaa se että pystyt näytöltä hallitsemaan puhelimen tapahtumia ilman että sormen täytyy jatkuvasti mennä sinne ala laitaan niitä näppäimiä painamaaan. Mielestäni N9:ssä ollaan onnistuttu tässä jopa niin hyvin että jos jotain muuta luuria sen jälkeen käyttää tulee helposti mieleen ihmetys "eikötää sovellus sulkeudukkaan alas pyyhkäsemällä!?" Tuo kuvaa hyvin sitä miten luonnolliseksi tuo puhelimen hallinta on onnistuttu N9:ssä tekemään ilman mitään turhia näppäimiä.

Myöskin kommentit tuosta eksymisvaarasta kuulostaa ihmeelliseltä N9:stä puhuttaessa. Väitit että jos sovelluksia on auki monta ei perustilaan palaaminen ole niin yksinkertaista kun applella/androidilla. Mikä voisi olla intuitiivisempaa ja helpompaa tuon asian hoitamiseksi kuin pyyhkäistä sovellus pois näytöstä? Voitko myös antaa esimerkin miten N9:ssä saa niin monta sovellusta että tuo auki että tuo eksymisvaara tulee eteen? Itse yritit testin vuoksi saada moista tilannetta aikaiseksi mutta aina tuntui tuo sovelluksen pois pyyhkäisy palauttavan perustilaan.

Toki N9:ssä varmaan puutteitakin on mutta noi yllä mainitut kuulostaa niin ihmeellisiltä että pakko ihmetellä niitä ihan ääneen täällä. Ja sanon jo etukäteen että saat toki kritisoida N9 ihan niin paljon kuin haluat mutta olisi myös kiva kuulla vähän tarkempia perusteluja noille väitteille. Nyt tulee vaan vaikutelma ettet N9:ä ole oikeesti kovin paljoa käyttänyt.

qq

ExNokian
Vertailukelpoinen hinta Yhdysvalloissa Samsungin Galaxy S3:lle on 199 dollaria! Ja Lumia 900 maksaa siellä tarkalleen 49,99$.

Saksassa T-mobilen operaattoripaketti tekee Galaxy S3:n hinnaksi n. 640 €.

Mainittakoon myös, että Nokia myy omilta sivuiltaan Yhdysvalloissa Symbian Pureview 808 superkamerapuhelinta hintaan 589 dollaria. Tätä puhelinta ei ilmeisesti ole operaattorimyynnissä laisinkaan.

Aikaisemmin Suomessa Nokia toi Symbian lippulaivaksi N97 puhelimen jossa oli FM-radio, TV-viritin ja 5Mp kamera. Sitä alettiin myydä hieman alle 700 euron.

Ocarina
Markkinaosuusvertailut tiettyinä aikoina ovat hyvin harhaanjohtavia.
Markkinaosuuksia voidaan voittaa myös polkuhinnoilla. Nokia voi myydä melko hyvin 49 dollarin Lumia 900:sta Yhdysvalloissa ja se auttaa Microsoftia nostamaan Windows-puhelinten markkinaosuuutta. Eri asia sitten on mitä tästä jää Nokialle käteen tai miten pitkään Microsoft+ Nokia voivat jatkaa tällä subventoidulla polkumyyntilinjalla.

Jossitella voi aina mutta jos tuota Symbian superkamerapuhelinta olisi markkinoitu kunnolla, viety se operaattorimyyntiin eikä Elop olisi haukkunut omia tuotteitaan tai antanut ymmärtää liian aikaisin että Symbian lopetetaan kenties sitä myytäisiin valtavat määrät ympäri maailmaa hyvällä keskihinnalla.

Ocarina of Nokia

Henkka,

Hieno juttu jos tykkäät siitä, ettei nappia ole. Minä en pidä siitä. Se tekee hommista niin vaikeaa. Enää tässä ei ole N9:ää jolla kokeilla, joten jätetään tuo teoreettisempi mikronysväys nyt sikseen. Varmaan sitten olen mielestäsi todella väärässä kun N9 ei tuntunut hyvältä vaan enemmän sekavalta ja hankalalta käyttää. Virallisen totuuden mukaanhan sen on pakko olla parasta.

Ei vaan tuntunut hyvältä ja näyttö ei ole kotinäppäin. Muissa puhelimissa näyttöä on pelkistetty eikä sille ole annettu tuollaisia tehtäviä kuten palaaminen takaisin tai ohjelmien vaihtaminen. Nokiakin olisi voinut miettiä vähän enemmän tätä pelkistämistä sen sijaan, että laittaa näytölle ties mitä tehtäviä jotka muut ovat saaneet silyä pois.


qq,

Markkinaosuuksia voidaan voittaa myös polkuhinnoilla. Nokian markkinaosuudet olivat koko ajan laskussa, mutta kappalemääräisen myynnin romahtaminen alkoi kunnolla siinä vaiheessa kun ASP:n lasku pysäytettiin. Kannattaa katsoa ASP:n muuttumista QoQ vuosina 2010 ja 2011. ASP:n lasku nimittäin lähes pysähtyi alkuvuodesta 2011 ja samalla Nokian kappalemääräinen myynti lähti laskemaan laskeakseen jatkossa lisää. Netistä löytyy näin hyvä lista pienellä hakemisella. Tästä näät helposti miten Nokia kykeni ylläpitämään myyntiään vuonna 2010 laskemalla keskihintaansa.

2009/2010
Q1 190->155 (-18%)
Q2 181->143 (-21%)
Q3 190->133 (-30%)
Q4 186->156 (-16%)

2010/2011
Q1 155->147 (-5%)
Q2 143->142 (-1%)
Q3 133->131 (-2%)
Q4 156->140 (-10%)

Kun keskihinnan lasku lähes pytsähtyi, Nokian kappalemääräinen myynti lähti romahtamaan. Olisiko Nokian pitänyt jatkaa Symbian-puhelimiensa hintojen laskua vuonna 2011 estääkseen kappalemääräisen myynnin laskua? Sehän on juuri tätä sinun puhumaasi polkumyyntiä. On lisäksi kyseenalaista, olisiko Nokialle jäänyt enää läheskään riittävästi katetta jos puhelimia olisi myyty huomattavasti halvammella. On myös kyseenalaista olisivatko Symbian-puhelimet kelvanneet riittävissä määrin vaikka niiden hintoja olisi laskettu rajusti.

Miten Symbiania myytäisiin hyvällä keskihinnalla kun keskihinta oli rajussa laskussa kappalemääräisen myynnin romahtamiseen asti? Mikä olisi ollut se tekijä joka olisi pysäyttänyt myynnin laskun ilman helmikuun memoa? Muista, että Nokia joutui laskemaan QoQ keskihintaansa Q4/2010 16% vaikka yhtiö oli esitellyt Symbian^3:n ja N8:n. He menettivät tällä samalla neljänneksellä 5% markkinaosuudestaan.

Timo Koho


@ Ocarina of Nokia

Käsitän ihan hyvin että et pidä Nysistä. Varmasti  moni muukin joka sitä ei päivittäin käytä on samaa mieltä.
Eikä tietysti millään voi varmasti taata että että joku tuote olisi markkinoilla hitti.  Jotain suuntaviivaa mahdollisesta menestyksestä voi arvata kuluttaja-arvioista ja palautteesta, siksihän kuluttajatutkimuksia tehdään,  mutta silti, kukapa sen tietää? Eihän sitä näe ellei laita tavaraa myyntihyllyyn ja kokeile...
Ja voihan aina kuudensadan euron arvoista puhelinta myydä viidelläkympillä jos ei muuten onnistu,  silloin siitä viimeistään  kehittyy hitti, ainakin luulisi...

qq

Se mitä Elop oikeastaan teki oli Nokian puhelinpuolen restartti.
(Windows-käyttäjille liiankin tuttu termi.)

Elop vei järjettömällä tavalla ja järjettömällä kiireellä Nokia-älypuhelimet nolla-pisteeseen.

Vanhat hyvin myyvät tuotteet äkkiä pois ja tilalle Microsoft Windows puhelimet.

Myös kaikki kilpailevat käyttöjärjestelmät pois Windows-puhelinten myyntiä haittaamasta.


Tämän katastrofin hinnan laskeminen olisi mienlenkiintoista.
Jonkun arvion saa tietysti siitä mitä Nokian pörssiarvo oli ennen Elopin siirtymistä Nokialle ja mitä yhtiön pörssiarvo on tällä hetkellä.

Elop toteuttaa Nokian hallituksen linjaa ja on jatkuvasti yhteydessä sen tärkeimpään kumppaniin Microsoftiin.

Kenellä tässä oikein kiire oli? Oliko se Nokialla jonka puhelimet myivät kuitenkin kappalemääräisesti hyvin ja Nokian valtava kassa senkuin kasvoi.


Nokialla oli aikaa ja rahaa toteuttaa useita vaihtoehtoja.
Niitä olivat Meltemi, Meego, Android ja mitä muuta ties.

Kenellä sitten oli kiire? Microsoft oli kymmenen vuoden ajan yrittänyt
päästä mukaan kasvaville älypuhelinmarkkinoille. Jossain vaiheessa älypuhelimet ja tietokoneet yhdistyvät tavalla joka tekee nykyiset tietokoneet turhiksi.

Microsoft tuskin oli kovin huolestunut sen omasta tilanteesta silloin kun Symbian valmistajia oli useita ja Google sekä Apple pieniä tekijöitä älypuhelinmarkkinoilla.


Tilanne muuttui valtavan nopeasti. Apple onnistui tekemään tuotteen josta tuli jättimenestys. Nokiasta uhkasi kuitenkin tulla älypuhelinten yksinvaltias kun muut hylkäsivät Symbianin Androidin tähden.

Nokia ei oikeastaan ikinä ollut uhka amerikkalaisille toimijoille, sillä sen olivat pelanneet ulos Amerikan markkinoilta operaattorit.

Nokia oli suurin ja paras Yhdysvaltain ulkopuolella.

Kun Symbian jäi kokonaan Nokialle, Nokia olisi pystynyt kehittämään Symbiania nopeammin ja kenties voinut painostaa amerikkalaisia operaattoreita ottamaan sen tuotteita myytäväksi.

Microsoftin kannalta todellinen uhka tuli kuitenkin Googlen ja Applen tahoilta. Niiden valtava menestys sai varmasti Microsoftiin vauhtia ja etsimään pelastusta.

Nokiakin oli varteenotettava kilpailija Microsoftille tulevaisuudessa, koska Nokialla oli Meego kehitteillä.

Nokia oli kuitenkin paljon pienempi uhka Microsoftille kuin Apple tai Google. Toisaalta Nokia olisi voinut valita kumppaniksi jonkun muun kuin Microsoftin ja Meego olisi levinnyt takaportin kautta amerikkalaiskoteihin.

Julkisuudessa on annettu melko yksipuolinen kuva, että Nokia olisi ollut pulassa ja tarvinnut kiireesti pelastavan käden. Kyllä suuremmassa pulassa oli Microsoft, jonka kumppanuusohjelmaa Nokia nyt suorittaa.

Microsoftilla on valtava kiire kuroa umpeen Applen ja Googlen etumatkaa.

Ja tämä kiire heijastuu Elopin toimiin ja Nokian pörssiarvoon.

Ocarina of Nokia

Timo,

Ensivaikutelma on tärkeä. Jos N9 vaatii päivittäistä käyttöä, että siitä voisi pitää, se on jo valmiiksi hävinnyt. Varsinkin kun tiedän, ettei kohtuullisen pitkä päivittäinen käyttökään saa pitämään laitteesta. Enemmänkin turhautumaan siihen. Muiden puhelinvalmistajien pelikistetyt näytäöt tuntuvat niin paljon paremmalta kuin N9:n näyttö johon on ahdettu liikaa toiminnallisuutta. Valitettavasti tämä on se tuntuma jonka olen laitteesta saanut.

600 euron puhelinta viidellä kympillä? Lumioiden keskihinta oli huomattavasti yli tuon. Älä anna operaattorihinnan hämätä itseäsi. Surkeastihan Lumia on myynyt jos vertaa siihen mitä Nokia tarvitsisi säilyäkseen elossa. Uudelleen aloittaminen taitaa olla hidasta puuhaa.


qq,

Vanhat ja hyvin myyvät tuotteet? Nokian markkinaosuus oli laskussa. Se vajosi lähes viiden prosentin kvartaalivauhtia jo kauan ennen kuin Elop ilmoitti Symbianin lakkauttamisesta. Markkinaosuuden menetyksen nopeus ei juurikaan muuttunut Elopin ilmoituksen myötä. Katso se graafi markkinaosuuksien muutoksista.

http://dominiescommunicate.files.wordpress.com/2012/08/nokia_market_share_prediction.png

Mikä tässä on epäselvää? Nokia menetti osuuksiaan suhteellisen tasaiseen tahtiin ennen ja jälkeen Elopin ilmoituksen. Symbian oli tullut tiensä päähän ja edes Symbian^3 tai N8 eivät kyenneet pysäyttämään markkinaosuuksien laskua. Mikä olisi estänyt tuon kehityksen jatkumisen markkinaosuuksissa? Sano se?

Koska käänne olisi tapahtunut ja mikä sen olisi voinut käynnistää? Tähän kysymykseen ei oikein keneltäkään tunnu löytyvän järjellistä vastausta.

Henkka

Ocarina

En väitä että olet väärässä koska kyse on mielipide eroista. Ja ymmärrän kyllä myös jos kokeilu kerrasta on vierähtänyt pitempi aika voi käyttökokemus fiilikset olla sitä myötäkin hieman vääristyneet. En silti ymmärrä noita kommentteja "virallisista totuuksista" yms, jolla yrität aina vääntää muiden vähänkin positiiviset mielipiteet jotenkin vääriksi koska ne eivät ole N9:n vastaisia. Niistä saa enemmänkin sen käsityksen että Oikean virallisen totuuden mukaan on N9 ei vaan voi olla hyvä missään.

Mielestäni todellinen innovaatio pitkään aikaan Nokialta on N9:n kohdalla nimenomaan tuo että kosketusnäyttöä voi käyttää huomattavasti laajemmin kuin pelkästään vain sovellusten toimintojen ohjaukseen. Varsinkin sovellusten käytön suhteen, jos haluat sulkea sovelluksen tai avata uuden, mikä on intuitiivisempaa kuin pyyhkäistä vanha sovellus pois ruudulta?

Mutta kaipa se kotinäppäin pitää joka kapulassa olla kun suuri ja mahtava Applekaan ei ole parempaa keksinyt! ;)

Ocarina of Nokia

Henkka,

Onko tässä kyseessä sama vanha NIH? Kotinäppäimestä on pakko päästä eroon millä keinolla hyvänsä koska sitä ei ole keskitty Nokialla?

Varmasti se N9 on hyvä laite jos siitä pitää. Massoille suunnattuna siinä on näitä puutteita, kuten juuri sovellusvalikoiman kapeus, käyttöliittymä joka ei ole tuttu ensikosketusesta lähtien, sekä tietenkin se, että laitteella ei ole tulevaisuutta. Kaksi ensimmäistä puutetta olivat jo riittävän suuria torppaamaan sen myyntiä vaikka lopettamispäätöstä ei oltaisi tehty.

Innovaatio se on erikoisempikin innovaatio. Se vain tekee kosketusnäytöstä vähemmän pelkistetyn ja niin kauan kun nykytrendistä eli pelkistämisestä lipsutaan, riskeerataan myynnin heikkeneminen. Nokia ei uskaltanut jättää nappeja pois edes tuosta Ashasta vaikka muuten mennään aika paljon N9:n suuntaan. Miksiköhän? Teknisesti ne olisi saatu pois, mutta halua ei ollut.

Timo Koho

@ Ocarina of Nokia

Minuun  teki N9ssa vaikutuksen juuri se ensivaikutelma... Pitkä käyttö on vain tukenut tuota vaikutelmaa. En ihan ymmärrä mitä ajat takaa tässä? Virallinen (Nokian) totuushan on että puhelin on niin huono että sillä ei kannata edes yrittää saada kassaan kilisievää. Olet virallisesti oikeassa. Virallinen Nokia käyttää USAssa muutaman satasen per puhelin markkinointiin, kyllä se siitä lähtee... Tämä alkaa mennä jankuttamiseksi joten on aika lopettaa, ohessa vielä muutama käyttäjän väärinarviointi: pahoittelen tätä pitkää postausta, saa poistaa kokonaan....

Ohessa Engadgetin Myriam Joiren ensivaikutelmaa virallisesti myyntikelvottomasta tuotteesta: 

http://www.engadget.com/2011/10/22/nokia-n9-review/

Love at first sight – this is possibly the most beautiful phone ever made.
N9 is in a class of its own in terms of design
 You’ve never seen anything like it, and if you think it’s attractive in pictures, wait until you see it in person — it’s completely and utterly irresistible
It manages to be elegant by virtue of its minimalism yet remains unmistakably Nokia.
Camera -  no match for the legendary N8, the N9 takes wonderful pictures
 camera interface is simple and intuitive
Some usability niggles, too — like most Nokia phones, the camera app returns the scene and flash settings to default each time it’s started, and there’s no automatic macro (you’ll have to remember to set it manually to snap closeups).
Software:
 breath of fresh air it will leave you gasping — that is, until you remember that you’re dealing with a dead man walking.
It’s impossible to dismiss what’s been achieved here — a thoroughly modern, elegant, linux-based OS with inspired design that’s simple and intuitive to use, all developed in house by Nokia.
Sure, it’s at least a year too late, and it lacks a strong ecosystem, but still, it gives Windows Phone a serious run for its money
several major online services are seamlessly integrated into MeeGo.
Surfing the web on the N9 is a minimalistic affair
We’d be foolish not to mention the delightful virtual keyboard at this point — it offers unobtrusive (and defeatable) audible and tactile feedback, plus automatic word completion, when enabled.
MeeGo generally feels quite snappy considering it’s running on mid-range hardware.
Memory management and multitasking appear to be solid, even with upwards of 20 cards in the open applications view.
plenty of room left for optimizations.
As a point of reference, the retail build on our N9 is significantly faster than the developer build on our prototype N950
Wrap up
N9 delivers a double punch with gorgeous hardware and brilliant software
 arguably the first competitive flagship phone to come out of Espoo since the launch of the original iPhone — a stunning feat when you consider how far behind the company was even just a year ago.
given the choice, we’d pick MeeGo over Mango, despite its weaker ecosystem.
MeeGo is dead – long live MeeGo. (Maybe, but watch out for Qt)


Samansuuntaista  arviota The Vergessä:

http://www.theverge.com/2011/10/22/2506376/nokia-n9-review


The Nokia N9 is, without doubt, one of the most fascinating phones of the last few years. The tale of its development and launch interweaves almost all the multivariate strands of the Nokia narrative. It is simultaneously the last big hurrah for the Nokia of old and the first showing of what the new Nokia, steered by Stephen Elop, is capable of. Much like the N8 and E7 that came before it, the N9 features an industrial design that sets it apart from the carbon copy smartphone crowd and marks it out as an unmistakeable Nokia product. Unlike its predecessors, however, the N9 shrugs off the aging, touchscreen-antagonistic Symbian operating system and moves to the long-awaited MeeGo Harmattan software.

As the first new Nokia smartphone to operate without the chains of legacy software, the N9 finally demonstrates some of that dormant software innovation from the labs in Espoo. I first saw it at Nokia’s introductory event in June of this year and, though my expectations were low, was blown away by how intuitive, responsive, and fluid the whole interface was. I wasn’t alone, either. Just about everyone who got a chance to play with the N9 remarked upon its superlative design and wondered aloud why Nokia was abandoning such a promising platform. Because, oh yes, Nokia had decided a few months earlier to transition its entire smartphone strategy to Microsoft’s Windows Phone OS and consign MeeGo to the status of a one-hit (i.e. the N9) wonder.
...


http://www.theverge.com/2012/1/24/2731512/user-review-nokia-n9-reviewed-by-maddogeco

Reviewed by Maddogeco 
January 24, 2012 10:13 pm

This is simply the best phone ive ever had the pleasure of using. Ive had mine for 3 months now and i brings a smile to me face every time i use it. 
AS far as apps goes there is everything i need a few interesting games and utilies can be found in the app store. but there are a few site where developers are posting there Beta apps up for people to play with. there is no rooting needed it just a setting to switch on dev mode and allowing apps from non approved sources.

Call quality is what you expect from Nokia- nothing short of flawless. oddly it has a front facing camera with no video calling function? Elop must of killed off that function.

My favorite functions are the NFC and and the command line app. I can just hold my nokia BH-505 head phones to the back of the N9 the phone vibrates and the music has switched from the loud speaker to the head set. Magic. 
The Terminal app is cool i dont know many commands but its interesting just to have and 1 up iphone user. 
I would tell you to buy one, you should have bought one but unfortunately this phone is better than windows phone and that my friends was its fatal flaw . I'm sure the N9 and the MeeGo Harmattan project killed off by Microsoft. At CES this year Intel/Motorola said that X86 chips where coming to phones. They could have been in the next MeeGo phone (N10?) But that was never to be. and the gadget market is poorer for it.

If you like gadget or Nokia or Open sourceism find a N9 and smile.


http://www.theverge.com/2012/4/10/2939515/user-review-nokia-n9-reviewed-by-jrdba

Reviewed by jrdba 
April 10, 2012 05:43 pm
I recently bought the N9 and am truly regretful that i did not purchase it earlier! I have not seen a smartphone OS that is so intuitive and amazing! Wish that trojan horse (Nokia CEO Elope) did not kill MeeGo! Left that horrible android o/s for this phone and not looking back. The system is very fluid and easy to operate. Yes fewer apps, but the majority of what i need are there, i.e. spotify, facebook, twitter, skype, foursquare, angry birds, ebuddy xms and alot more. The design is truly industrial and goes head to head with the iphone 4s. I'm constantly worried i'll drop this on the road. Will likely buy another one before Nokia stops manufacturing this.?.

Ocarina of Nokia

Timo,

Yhteenvetona et siis voi ymmärtää, että minä en pidä N9:n käyttöliittymästä. Selvä juttu.

Henkka

Ocarina

En tiedä mitä tarkoitat tuolla NIH:llä koska termi ei ole meikäläiselle tuttu. Jotenkin haiskahtaa siltä että kommentti Applesta osui johonkin herkkään kohtaan joten pahoittelut siitä jos näin kävi.

Massamyynnin suhteen sovellukset on siinä mielessä huono peruste että niitä tulee lisää jos kehittäjät kokevat panostuksen tarpeellisena. Esimerkkinä WP jossa siinäkin sovellusten määrä oli (ja on kai vieläkin) iPhoneen/Androidiin verrattuna naurettavan pieni mutta toiveena kai on että niitä tulee lisää jos WP alkaa menestymään. Myös käyttöliittymän erilaisuus on huono peruste koska on todellakin asiakkaiden aliarvioimista olettaa etteivät he voisi oppia jotain uutta. Ja tässä kyseisessä tapauksessa erilaisuus voisi olla jopa vahvuus koska kaikki ei halua olla samanlaisia. Näin ollen noista perusteista ainut todellinen este on tuo että laitteella ei ole tulevaisuutta.

Pelkää spekulaatiota on väittää että sovelluksien puute ja erilainen käyttöliittymä olisi olleet menestyksen este. Mutta faktaa on se että tulevaisuuden puute on sitä todellakin. En muista lukeneeni N9:stä yhtään arviota ja artikkeliä missä ei lopussa olisi muistettu mainita että kyseessä on Nokian "ensimmäinen ja viimeinen"-meego laite, joten kai sillä pakostakin jotain vaikutusta myyntiin on? Puhumattakaan siitä jos sitä ei haluta edes viedä kaikille markkina-alueille ettei se vaan vahingossa häiritse WP:n myyntiä?

Noihin lähtökohtiin nähden N9 on tainnu myydä kuitenkin ihan hyvin, joten oletettavaa on että myynti olisi voinut ollut parempikin ilman vastaavaa torppausta jo ennen myyntiä ... Tai ehkä kyseessä oliki Elopin keksimä fiksu markkinointikeino myynnin maksimoinniksi. ;)

Ashasta en osaa sanoa mitään kun en ole sitä käyttänyt. Enkä on kuitenkin niin että Nokialla ei ole tarpeeksi uskallusta olla erilainen/toimia suunnan näyttäjänä. Näin on tainnut valitettavasti olla jo useamman vuoden ajan. Siinäkin mielessä N9 oli positiivinen pilkahdus Nokian toiminnassa.

Timo Koho

Ocarina

? Totta kai minä ymmärrän että sinä itse et pidä N9:n käyttöliittymästä. Ei se silti merkitse automaattisesti sitä että N9 olisi pitänyt tappaa, ellet sitten ole mr. Elop himself...

Ocarina of Nokia

Henkka,

NIH eli Not Invented Here on ollut Nokiaa jo pidemmän aikaa vaivannut vitsaus. Firmassa harrastettiin yleisesti liian monien sellaisten asioiden halveksuntaa, joita ei oltu keksitty Nokialla. Siitä lyhenne NIH.

Sovellukset ovat todella hyvä esimerkki massamyynnin esteistä. WP7 ei ole myynyt kovinkaan suuria määriä ja sen sovellustarjonta on pientä. Samoin WP:ssä on hyvin erilainen käyttöliittymä johon kuluttajat eivät ole tottuneet. Näppäinten puute ei ole tässä tapauksessa ongelmana, vaan se, että käyttöliittymä on muuten hyvin erikoinen verrattuna siihen mitä kuluttajat ovat tottuneet käyttämään. Sekä tuntemattomampi käyttöliittymä, että kapeampi sovellustarjonta ovat leikanneet myyntiä. Nokian onneksi käyttöliittymästä tulee tunnetumpi kun se yleistyy Windows 8:n myötä, miten nyt yleistyykään, eikä tuo sovellustarjonta ole jäänyt polkemaan paikoillaan.

WP olisi nyynyt varmasti paremmin jos siinä olisi ollut Androidista ja iPhonesta tuttu käyttöliittymä sekä laaja sovellusvalikoima. Nokialla ei ollut voimaa uudistaa MeeGon sovellusvalikoimaa ja käyttöliittymän tunnettavuutta samalla tavalla kuin Microsoftilla on kykyä panostaa Windows Phoneen. Aika heikko tämä alku on ollut, mutta merkittävästi parempi kuin MeeGolla olisi voinut olla.

Nyt koko N9 myi tuskin muutamia satoja tuhansia enempää koska tunnusluvuista ei löydy juurikaan viitteitä sellaisesta Q4/2011:n tai Q1/2012:n kohdilta. Useissa niissä maissa missä N9 tuli myyntiin, siitä näkyi aika hyvinkin mainoksia ja puheet jatkuvuuden lopettamisesta eivät pure kovinkaan paljoa kuluttajiin koska kuluttajille ei ole tärkeää se, mikä käyttöjärjestelmä puhelimessa on. Esimerkiksi 808 PureView on nyt myynnissä, sen saa useista kaupoista saman tien mukaansa ja silti sen myynti näyttää heikolta. Sen ongelmana on se, ettei Symbian ole monissa tärkeissä toiminnoissa vielä edes sillä tasolla millä iPhone oli vuonna 2007. Monet asiat ovat paremmin, mutta muutamat oleelliset asiat ovat yhä tuon alkuperäisen iPhonen tason alapuolella. Android meni Symbianista ohi vähän myöhemmin, mutta Symbianin mikään versio ei ollut enää kilpailukykyinen pitkään aikaan. Kuten ei myöskään MeeGo.

On todella kummallista kuunnella väitteitä siitä, ettei Nokian huono myynti johtuisikaan pääasiallisesti huonoista tuotteista.

Timo Koho

Ocarina

Naulan kantaan! Hyvät tuotteet kuopataan ja myydään huonoja. Näinhän se Nokiassa näyttää menevän!

Ocarina of Nokia

Timo,

Eiköhän se Windows Phone ole kuitenkin MeeGoa ja tuota aika surkeaa Symbiania parempi. Nokialla oli tosiaan hyviä tuotteita, mutta niistä tuli vanhanaikaisia ja ne oli pakko kuopata.

Nykyinen tuotevalikoima ei ole yhtä hyvä kuin vaikka Samgungilla tai Applella on, mutta minkäs teet? Parempia Nokia ei olisi saanut myyntiin tällä aikataululla. N9 oli ihan kiva kokeilu, mutta ei siitä olisi eläjäksi ollut. Palvelut puuttuivat ja softapuoli sekä käyttöliittymän tuttuus olivat vielä huonommassa jamassa kuin Windows Phonessa.

Ei sillä Windows Phonellakaan hyvin mene.

qq

Tämä keskustelu täällä on kyllä lähtenyt kummallisille urille. Hyvä jos enää tietää mitä artikkelia tässä kommentoidaan. Suosittelisin kommentoimaan enemmän alkuperäisen artikkelin teemaa.
Kinastelut makuasioista voisi käydä vaikka sähköpostitse.

Yritystä voi jossain määrin verrata huippu-urheilijaan joka keskittyy olympialaisiin. Urheilija yrittää saavuttaa huippukuntonsa olympiavuonna olympialaisten aikaan. Huippu-urheilijan ei tarvitse pitää jatkuvasti yllä huippukuntoa.

Nokialle ilmestyi pahoja kilpailijoita. Google ja Apple. Nokian kuten muidenkin yritysten on vaikea pitää "top formia" koko ajan päällä. Kilpailijat tähtäävät markkinajohtajan kaatamiseen. Markkinajohtajan käyttäytymisestä ja sen tuotteista on helppo kerätä tietoa. Altavastaajalla on tiettyjä etuja puolellaan.
Nokia on nyt siirtynyt markkinajohtajan roolista haastajan rooliin.

Ocarina
Kysymys siitä mitä Nokian olisi pitänyt tehdä on jotenkin pateettinen. Vastaus siihen on hyvin helppo: parempia tuotteita

Mutta voiko joku yritys vain onnistua ja a) kasvattaa markkinaosuutta b)pitää markkinaosuuden ennallaan sadan vuoden aikana? Ainakaan Nokian historia ei tue tätä.
c) voiko Nokia saavuttaa entisen suuruutensa lainahöyhenissä ts. ilman Nokian omaa käyttöjärjestelmää?

Kuitenkin kysymykseen olisiko Nokian pitänyt luopua omasta älystään eli omasta älypuhelinkäyttöjärjelmästä on helppo vastata: EI OLISI.

Maailma olisi todella ikävystyttävä paikka jos vaihtelua ei esiintyisi ja ikiliikkuja tai jonkinlainen ikuinen rahasampo olisi keksitty.
(Me kaikki voisimme hypätä sellaisen kyytiin.)
Nokialla tehtiin suuria strategisia virheitä ja aika näyttää selviääkö Nokia hengissä. Symbian tuskin oli se ongelman ydin.

Tomi T Ahonen

Kaikille jotka ovat kommentoineet..

Kiitos erittain hyvasta ja syvallisesta keskustelusta. Olen itse kesalomalla ja siten normaali vastausrytmi ei ole ihan kohdallaan mutta yritan vastailla muutamiin kommentteihin nyt. Jatkakaa vain keskustelua..

Tomi Ahonen :-)

Tomi T Ahonen

Hi Zlutor

The English language version (but not literal translation) is obviously up, covers the same material for you..

Cheers!

Tomi Ahonen :-)

Ocarina of Nokia

qq,

Tämä keskustelu on mennyt sikäli kummallisille urille, että tässä keskustellaan ongelman syystä. Mikä on erittäin oleellinen asia juuri alkuperäisen artikkelin kannalta.

Markkinaosuutta voi kasvattaa paljon enemmän kuin siihen saakka, mihin Nokia oli päässyt vuoden 2011 alussa. Nyt puhutaan matkapuhelimista, eikä sadan vuoden aikajännettä voi edes ajatella realistisesti tuolle ajalle. Jos tarkoitat sitä, että ajan myötä Nokian oli pakko menettää markkinaosuuttaan, niin tuskinpa vika oli silloin toimivassa johdossa. Jos taas vika on siinä, että kilpailijoiden tuotteet ovat parempia kuin Nokian tarjonta, vika on Nokiassa ja siinä johdossa joka on tuotteet yhtiölle kehittänyt.

Voiko suuruuden saavuttaa lainahöyhenissä? Ainakin Samsung on saavuttanut suuruuden lainahöyhenissä. Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, onko yhtiö ollut suuri tai onko sillä ollut omia höyheniä. Androidilla tai Windows Phonella voi menestyä jokainen joka haluaa ja osaa menestyä. Sillä ei ole merkitystä oliko yhtiöllä jokin oma ohjelmisto.

Nokia ei menestynyt Symbianilla. Se on erittäin huono ohjelmisto, eikä se ole pärjännyt laadussa enää vuosiin Googlelle tai Applelle. Nokian PureView 808 on sen kaiken huipentuma, mikä Symbianissa oli hyvää. Katsokaa kuinka huonoja arvosteluja se on saanut. Se on suorastaan saanut hävettävän huonoa palautetta. Eikä vain arvosteluissa, vaan tavallisilta ihmisiltä jotka tuskastuvat siihen, että ohjelmisto ei toimi kuten modernin älypuhelimen pitäisi toimia. Se on niin huono, ettei se pärjää esimerkiksi kolme vuotta vanhan iPhonen kolme vuotta vanhalle ohjelmistolle vaikka siinä on valtavasti enemmän ominaisuuksia.

MeeGon menestys olisi jäänyt puhelimiin, eikä Nokialla olisi ollut tarjota sille kunnollisia pilvipalveluja, ei kunnollista yhteensopivuutta tietokoneiden kanssa, ei synkronointia Windowsin tai OS X:n kanssa. Se olisi ollut yksin ja se olisi jäänyt aina vain enemmän yksin. MeeGo olisi jäänyt aina vain enemmän pelkäksi puhelimeksi samaan aikaan kun ympäröivän maailman muut johtavat älypuhelimet ovat yhdistymässä kaikkeen mahdolliseen. Niin Applella, Googlella kuin Microsoftillakin on kullakin oma vahva ympäristönsä jossa tieto liikkuu ja kaikki verkottuu paljon enemmän kuin MeeGo olisi voinut tehdä lähes puhtaan datasiirron avulla.

Siinä missä MeeGon käyttäjä siirtää valokuvia tietokoneelleen tai kopioi ne jollain sovelluksella suhteellisen helposti nettipalveluun talteen, samalla muiden järjestelmien käyttäjät saavat omat kuvansa automaattisesti muihin laitteisiin ja kaikkiin palveluihin joissa niitä tarvitaan ja käytetään. Ilman mitään erillisten ohjelmia lisäyksia omatoimisesti. Applella tämä on osittain toiminnassa ja kehitys etenee kaikessa mahdollisessa kohti tätä mallia.

MeeGo olisi ollut yksin tämän kaiken keskellä. Nokian käyttöjärjestelmänä, joka ei ole rakentunut yhteen minkään suuren pelurin infran kanssa.

Ekosysteemi on oikeastaan väärä sana kuvaamaan sitä mihin yli rajojen levittäytyvät alustat ovat etenemässä. Infrastruktuuri on juuri sitä, mitä suuret pelurit ovat rakentamassa. Google, Apple ja Microsoft. Nokialla ei olisi ollut tarjota tietokoneisiin, olohuoneisiin ja työpaikoille sitä mihin MeeGo olisi voinut liittyä.

Symbian ja MeeGo olivat menneen maailman dataputkiin perustuvia ratkaisuja. Tulevaisuus kuuluu tiedon kudokselle, jossa kaikki liittyy kaikkeen.

The comments to this entry are closed.

Available for Consulting and Speakerships

  • Available for Consulting & Speaking
    Tomi Ahonen is a bestselling author whose twelve books on mobile have already been referenced in over 100 books by his peers. Rated the most influential expert in mobile by Forbes in December 2011, Tomi speaks regularly at conferences doing about 20 public speakerships annually. With over 250 public speaking engagements, Tomi been seen by a cumulative audience of over 100,000 people on all six inhabited continents. The former Nokia executive has run a consulting practise on digital convergence, interactive media, engagement marketing, high tech and next generation mobile. Tomi is currently based out of Helsinki but supports Fortune 500 sized companies across the globe. His reference client list includes Axiata, Bank of America, BBC, BNP Paribas, China Mobile, Emap, Ericsson, Google, Hewlett-Packard, HSBC, IBM, Intel, LG, MTS, Nokia, NTT DoCoMo, Ogilvy, Orange, RIM, Sanomamedia, Telenor, TeliaSonera, Three, Tigo, Vodafone, etc. To see his full bio and his books, visit www.tomiahonen.com Tomi Ahonen lectures at Oxford University's short courses on next generation mobile and digital convergence. Follow him on Twitter as @tomiahonen. Tomi also has a Facebook and Linked In page under his own name. He is available for consulting, speaking engagements and as expert witness, please write to tomi (at) tomiahonen (dot) com

Tomi's eBooks on Mobile Pearls

  • Pearls Vol 1: Mobile Advertising
    Tomi's first eBook is 171 pages with 50 case studies of real cases of mobile advertising and marketing in 19 countries on four continents. See this link for the only place where you can order the eBook for download

Tomi Ahonen Almanac 2009

  • Tomi Ahonen Almanac 2009
    A comprehensive statistical review of the total mobile industry, in 171 pages, has 70 tables and charts, and fits on your smartphone to carry in your pocket every day.

Alan's Third Book: No Straight Lines

Tomi's Fave Twitterati