My Photo

Ordering Information

Tomi on Twitter is @tomiahonen

  • Follow Tomi on Twitter as @tomiahonen
    Follow Tomi's Twitterfloods on all matters mobile, tech and media. Tomi has over 8,000 followers and was rated by Forbes as the most influential writer on mobile related topics

Book Tomi T Ahonen to Speak at Your Event

  • Contact Tomi T Ahonen for Speaking and Consulting Events
    Please write email to tomi (at) tomiahonen (dot) com and indicate "Speaking Event" or "Consulting Work" or "Expert Witness" or whatever type of work you would like to offer. Tomi works regularly on all continents

Tomi on Video including his TED Talk

  • Tomi on Video including his TED Talk
    See Tomi on video from several recent keynote presentations and interviews, including his TED Talk in Hong Kong about Augmented Reality as the 8th Mass Media

Subscribe


Blog powered by Typepad

« When 2 plus 2 equals less than 2. Thats right, not less than 4, I meant less than 2. The Microsoft Point of View to the Nokia dead-end | Main | Open Letter to Nokia Shareholders »

August 22, 2012

Comments

Pekka


Ocarina,

En tiedä Nokia sisäisistä aikatauluista, mutta kun maemo 5 puhelin N900 tuli myyntiin ihan loppuvuodesta 2009, niin ei ole realistista odottaa suurta käyttöjärjestelmäpäivitystä ja uutta hardwarea alle 18kk aikajaksolla. Tähän verrattuna N9 myöhästyi vain muutaman kk:n, jos sitäkään.

Suuri virhe oli se, että Nokia next generation ja erittäin onnistunut Maemo 5 lakkautettiin ja taas piti tehdä revoluutio. N900 oli omana aikanaa selvästi paras intenet-puhelin (erityisesti selain). Saman ajan iPhone ei ollut lähelläkään (onneton näyttöresoluutio ja huonompi selain). Samalla petettiin huippumallin ostajat, maemo 5 jäi myös ilman tukea noin 9kk myynnin aloituksesta. N900:sta puuttui herkkä kosketusnäyttö, pystykäyttö ja siinä oli laitteen liian paksuksi tekevä näppis, jotta se olisi ollut kuluttajille hittimalli. Näistä pystykäytön nykyään laitteeseen saa Open Source yhteisön tekemänä! Nämä puutteet olisi voitu hyvin kohtuullisilla resursseilla tehdä puolessa vuodessa ja saada aikaan evoluutio jatkuvan revoluution sijaan. jatkuvat revoluutiot epäonnistuvat, aina.

Sitten N9:stä. Mitä siitä puuttuu? Ei minusta ainakaan mitää, jota Lumiassa olisi. Yksi iso puute on, mutta ei haittaa minua. Siinä ei ole rSAPpia, joten paljon puhuvalle, joka liikkuu autolla N9 ei käy. Ei käy yksikään lumiakaan. N9:ään saa kuitenkin Car moden, en ole tutustunut, joiko sillä korvata rSAPin. Lumiaan ei saa Car modea.

Minusta WP:n valitseminen ainoaksi älypuhelimeksi on tyhmää. Jenkkeihin ja ehkä länsi-eurooppaan se sopii. WP7 on alkeellinen (esim. ei moniajoa), eikä kelpaa high endiin. Se ei kelpaa halpispuhelimeksi, koska sen datakäyttö edellyttää halpaa ja nopeaa internetiä. Sitä ei ole edes suomessa mökillä, kehittyvistä maista puhumattakaan.

Timo Koho

Minusta tilanne kuvaa NOKIAn teknologiakulttuuria joka on toiminut niin kauan kuin puhelimet ovat olleet "teknisiä laitteita". 
 Sitä kuvaa tämän ketjun keskustelu jossa pääosin on pähkäilty 'josko olisi taiko eikö' se tai tämä käyttöjärjestelmä pelastanut tai pelastaisi tai ei olisi pelastanut Nokian...  Samoin maininta "alemman tason pomojen elämöinti ... Symbian olisi nyt viimein saamassa sen arvon mikä sille kuuluisi"...  Nokian myyntituote olisi käyttöjärjestelmä eikä kuluttajan käyttökokemus?  
Samoin se että tuotettiin ulos tolkuton määrä hieman erilaisia puhelinmalleja ja niiden variaatioita joiden nimet olivat käsittämättömiä numerojakirjainyhdistelmiä. Itse käytän edelleen päivittäin puheluihin ja tekstailuun mainiolla näppäimistöllä varustettua vanhaa nokialaista jonka nimeä tai tyyppiä en tiedä enkä muista, eikä sitä akkua irrotamatta edes näe (piti tarkistaa: E70 vuodelta 2006). 

Ja kuvaavasti "ExNokian" nimimerkin avoin kirje jossa Ahosen uskottavuus asiassa sinänsä aseteetaan kyseenalaiseksi; koska hän EI ole puhelinalan tekninen spesialisti.

Ja erityisesti tässä ketjussa nähty ajatus että kuluttajien mielestä erinomainen tuote ei olisi kuitenkaan niin hyvä - huono nimenomaan jonkun teknisen seikan takia.  Yrityskulttuuri jossa asiakas on väärässä kehuessaan yrityksen tuotetta on sairas ja ennustaa surkeaa tulevaisuutta. 
Teknisen putkinäköisyyden nähden on luonnollista että vaikeuksissa olevaa yritystä pelastamaan haettiin teknologiakulttuurin edustaja. Todettiin että työt ei luista kun päätä kivistää  ja apua haettiin dermatologilta vaikka sairaus on psyykkinen (no offence). 

Nokia yritti myydä puhelimia samalla tavalla kuin murojakin  tehokkaasti myydään: laitetaan samaa tavaraa erivärisiin pahvilaatikoihin ja kauppa käy paremmin kuin yhdessä paketissa. Nykymaailmassa kuitenkin kaiketi pätee että tuote = sen paketointi, ei sen sisuskalun tekniset murot.
Apple taas kehitti uutta kuluttajalaitetta käyttökokemuksen ja designin selkeän vision näkökulmasta, taivutti tekniset ratkaisut tukemaan tätä pakettia ja lanseerasi yhden tuotteen markkinoille yksinkertaisella nimellä: Puhelin.  
Minusta Nokia onnistui N9:n tapauksessa tekemään jotain samaa kuin Jobs Applella.  R.I.P.

Edelleenkin kysymysmerkiksi jää miksi yritys Nokia EI myynyt erinomaista tuotettaan vaikka kauppa varmasti olisi hyvin käynyt? Tämä jää avoimeksi riippumatta kenenkään teknisestä pätevyydestä tai ideologisesta agendassa.
Toivotaan että Nokia toipuu kasvojenvaihdostaan...

Mikkis

Lähdin Nokian palveluksesta v. 2009.

Jo tuolloin oli täysin selvää, että firma oli totaalisessa kriisissä ja symbianilla edessään massiivinen romahdus. Mainitsin tästä pomolleni lähtöhaastattelussa ja hän sanoi että hyvä vaihtaa firmaa jos motivaatio on noin lopussa...

Vasta noin puolentoista vuoden (!!) päästä tästä Elop vain sanoi ääneen sen mikä kaikille Keilaniemen ulkopuolella oli ollut päivän selvää.

Nokian tapauksessa kyseessä oli niin laajamittainen systeeminen epäonnistuminen kaikilla liiketoiminnan kannalta olennaisilla alueilla, että jonkun Elopin muistion tekemättä jättäminen ei olisi vaikuttanut lopputulokseen pätkän vertaa.

Rasne Borg

Nokian asemalle iso isku Kiinassa.
http://jtalous.blogspot.fi/2012/08/usan-samsung-apple-oikeuden-paatos.html

Ocarina of Nokia

ExNokian,

Harvemmin tuota N9:n laatua on kyseenalaistettu laajemmin koska lähes kaikki avaukset siihen suuntaan on torpattu alas melkoisella vauhdilla. Syyksi on kelvannut melkein mikä tahansa. Tietysti Nokia on ollut niin pahassa raossa ja näyttämisen tarve on ollut niin suuri, että N9:n on ollut pakko olla hyvä. Kaikki puhe siitä, että siinä olisi ollut jotain pielessä, on lakaistu maton alle. MeeGo-ryhmässä itsessäänkin oli yksittäisillä henkilöillä näitä näkemyksiä, ettei laitteessa ole oikeastaan mitään uutta jo esiteltyihin ratkaisuihin verrattuna. Mutta virallisesti noin ei saa sanoa. Ei, ei todellakaan koska N9 on mittari jolla Nokian kykyä luoda jotain voidaan mitata mahdollisimman positiivisessa valossa.

Tuosta, että homma oli menossa reisille jo 2009 voin olla samaa mieltä. Ihmiset olivat joko epätoivoisesti sitä mieltä, että Nokian olisi pitänyt tehdä iPhone jo kauan sitten tai ettei silloisella Symbianilla päästä eteenpäin. Vastakkaisia näkemyksiä oli tietysti enemmän, tosin ylempänä organisaatiossa.

Timo,

Eivät ne yksittäiset seikat ole yleensä mitään kovin ratkaisevia juttuja. Mutta ovat kuitenkin jos käyttökokemus muuttuu niiden myötä huonoksi. Silloin ne ratkaisevat ja paljon. Applella oli hyvä tuote joka mui aika hyvin, mutta myynti suorastaan räjähti kun pari oleellista teknistä puutetta korjattiin. Ensimmäinen niistä oli sovelluskauppa ja toinen 3G:n puuttuminen. Muitakin asioita tehtiin, mutta nuo voidaan laskea karkeasti ottaen olennaisimmiksi. Sovelluskaupan esittely oli pitkällä aikavälillä todella ratkaiseva juttu sillä se sai valtavan määrän sovelluskehittäjiä pitämään ääntä iPhonesta ja laite sai järjettömän määrän ilmaista mainosta koska Apple oli ensimmäinen joka toteutti tuon kaupan tarpeeksi hyvin. Sillä ei ole väliä kuka vastaan on tehnyt ensin. Sillä on merkitystä kuka tekee sen ensimmäisenä tarpeeksi hyvin.

Pekka,

N9:ssä ei ole kotinäppäintä. Siinä on yksi asia joka siitä puuttuu. Juu, tiedän, että sen puuttuminen on koko laitteen juju ja idea. Mutta kun sen käyttäminen ei vain tunnu mukavalta jos se nappi puuttuu. Näinhän ei saisi sanoa ja tätä mieltä ei saisi olla, se on kuultu moneen kertaan. Valitettava tosiasia on se, että napin poisjättö oli suunnilleen ainoa keino tehdä kosketusnäytöllinen puhelin joka olisi jollain ratkaisevalla tavalla erilainen kuin iPhone. Se tiedettiin Nokialla, oikein hyvin. Tietysti tuo ratkaisu toimii monillekin ihmisille ja moni voi olla taatusti hyvin sinut sen kanssa. Maailmassa oli ja on valtavasti ihmisiä jotka ovat yhä tyytyväisiä Symbianiin, viisikin vuotta vanhoihin laitteisiin. Mutta ei se tee niistä hyviä tai ylivertaisesti markkinoilla menestyjiä.

N9 on tuote jonka onnistuminen oli niin tärkeää, ettei sen laadusta saisi olla toista mieltä koska se ei vain käy päinsä. Ei, koska tuotteen on vain pakko olla hyvä.

JJ

Ei tämä tähän jää. Itse en ainakaan usko, että Kiina suostuu katselemaan sivusta kun Amerikkalaiset yritykset sanelevat suunnan softan kehitykselle. Aika lapsenuskoinen saa olla jos joku näin kuvittelee.
Olen varma, että Kiinasta/Idästä tulee vielä avoimen koodin ratkaisu. Ainakin Linux on vahva siellä puolella maailmaa. Lopullisia palikoita ei tosiaankaan ole jaettu jenkkifirmojen Applen, Androidin ja Microsoftin kesken.

Pekka

N9:n kotinäppäimen puute on puute, jos on tottunut iPhoneen. Itse en ole ainoana puhelimena iPhonea käyttänyt. Itse kaipaisin puhelimeen kahta näppäintä, soitto ja lopetus nappeja. N9:ssä on kiertotie lisäsoftalla: vastaamisen ja lopetuksen voi hoitaa virtanapin kaksoispainamisella. Puhelimeen vastaaminen ilman fyysistä näppäintä ei onnistu ilman katseen siirtoa.

Minusta iPhone on vanhanaikainen käyttää. Olen työn puolesta sitä kokeillut ja osin se oli ärsyttävä jopa N900 verrattuna. Eniten haittasi jatkuva paluu napin etsintä, N900:n kälissä se on nerokkaasti hoidettu. iPhone on suunniteltu yksinkertaiseksi, moniajoon sen käli on huono. Tulee mieleen macin system 6 ja multifinder. Sillä erotuksella, ettei käyttäjä hallitse sitä, mitä ohjelmia on käytössä. Meegon käli sopii vaativaan käyttöön, eli siihen, että käyttäjä on vastuussa siitä mitä ohjelmia ajetaan. Meegon käli sopii moniajoon, ihan samalla tyylillä kuin N900:n. Ikkunoiden ja ohjelmien hallinta on kuin OSX:ssä (Expose) iPhone vei kehitystä 10v takaisinpäin tässä suhteessa. Olen ollut vannoutunut Apple-käyttäjä, mutta iOS ei vaan ole hyvä. Se on hyvä feature-phoneen, mutta ei tietokoneen ominaisuuksilla (reaaliaikainen moniajo) varustettuun puhelimeen.

N900:ssa koti-napin puute haittasi, koska siinä palattiin ohjelmista ikkunanäyttöön, eikä suoraan kotiin. N9:ssä tämä ongelma on hoidettu sillä, että palataan siihen perusnäyttöön, jossa käyttäjä viimeksi oli (ikkunat, ohjelma tai tapahtumat). Käytännössä tämä toimii hyvin. Selaaminen N9:n omalla selaimella on todella sujuvaa tällä ikkunoiden hallinnalla. Kun N9:n sain, niin nopeampi ja ehkä paremmalla selaimellakin varustettu androidini jäi käyttämättä. Siirtyminen tilasta toiseen ei vain toimi. iPhone on samalla tavalla huono.

Maailma tarvitsee vaihtoehtoja, Nokiankin tilanne olisi parempi, jos sillä olisi kaksi selkeästi erityyppistä järjestelmää. WP on joillekkin erinomainen, mutta minulle WP on kankeudessaan, enkä viittaa vain käliin vaan myös ekosysteemiriippuvuuteen, ihan kamala.

Ocarina of Nokia

Pekka,

Apple ja Google ovat näyttäneet toteen sen, että suurille massoille ei ole kovinkaan paljoa merkitystä sillä, onko puhelimessa oikea moniajo vai jollain tavalla yksinkertaistettu versio siitä. Jos tämä olisi todella ratkaiseva ero, olisi Symbian pärjännyt paljon paremmin. Samoin tuosta yksinkertaistetusta moniajosta pidettäisiin suurempaa meteliä. Nythän siitä puhuvat lähinnä todelliset tehokäyttäjät jotka hakevat mahdollisimman suurta kontrollia tietokoneiden malliin. Mahdollisimman monipuoliseen moniajoon panostaminen tuntuu keskittymiseltä erityisen pieneen markkina-alueeseen jolla Nokian kokoinen yritys ei elä. Siksi esimerkiksi Meltemin kuoppaamisen ymmärtää jollain tavoin. Asha tarjoaa jo nyt sen mitä Meltemi olisi voinut tarjota jossain vaiheessa.

Ei, Meltemi ei ollut läheskään varmasti valmis. N9 oli valmis myyntiin vajaa vuosi sitten, mutta se ei ollut läheskään sillä tasolla kuin sen olisi pitänyt olla. Nyt jos Meltemi oli lähellä sitä tasoa, millä N9 tuli myyntiin, olisi se ollut ainakin vuoden Ashaa jäljessä. Jos tärkeimmät lisäykset olivat moniajo sekä mahdollisuus yrittää lämmitellä Qt-softia, ei tuossa vuoden odottelussa olisi ollut paljoakaan mieltä. Liian vähän ja liian myöhään. Muutenkin tuntuu siltä, että näitä Nokian lakkautettuja projekteja yritetään pitää jotenkin messiastuotteina vain siksi, että niissä oli hienoja juttuja jotka Nokia teki hyvin. Kokonaisuuden ajatellaan olevan hyvä koska siellä on hienoja juttuja, niitä yksittäisiä asioita, jotka ovat ihan mahtavia. Mikä takaa, että kokonaisuus toimisi ja tuotteet myisivät varmasti hyvin? Ei mikään.

Vaihtoehdot ovat hyvä asia, mutta kannattaisi ehkä miettiä kuinka suurelle kohderyhmälle niitä vaihtoehtoja tehdään. Asha on hyvä veto. Kuluttajille niitä ominaisuuksia joita ihmiset haluavat ja jätetään turhat kikkailut pois. Juuri noin Nokian kannattaa toimia.

JJ,

Eikö asia ole niin, että Androidia voi käyttää aika vapaasti, mutta jos haluaa käyttää sen ekosysteemiä, pitää tanssia Googlen pillin mukaan? Siinähän sitä on kiinalaisille oma käyttis. Helpompaa se on ottaa Android muokattavaksi ja tehdä siihen uusi ekosysteemi kuin tehdä uusi käyttis sekä ekosysteemi. Mikäänhän ei estä koodaamasta sille kiinalaiselle androidille vaikka Qt:llä tai melkein millä vain frameworkilla. Jos siltä tuntuu.

Timo Koho

Applen mobiililaitteissa on fyysinen kotinäppäin ja juuri siksi hankin 81 vuotiaille vanhemmilleni iPadin enkä Android padia, pääasiasse perheen lomakuvien selailuun ja kevyeen surfailuun.

En ihan keksi miksi N9ssä pitäisi olla kotinäppäin,siinä kun ei voi eksyä mitenkään, senkun hipaiset vaakatasossa suuntaan tai toiseen, kaikki sovellutukset ovat toiminnassa samanaikaisesti ja käytettävissä/tapettavissa erikseen sujuvasti... Toimisi padilaitteessa paljon paremmin kuin iPad nykyisin...

Nokia olisi ihan hyvin voinut lanseerata N9sin maailmanlaajuisesti, antaa Symbianin hiipua huljaa itsekseen ja tuoda WP8 valmiina uutuutena markkinoille jos siihen joka tapauksessa oli päätetty siirtyä. N9 käyttäjät petettiin joka tapauksessa, ostopäätöksen tehneet tekivät ostoksensa siitä huolimatta, ihan sama sikäli jos Meegon tappaminen olisi julkaistu vaikkapa 10 miljoona myytyä laitetta myöhemmin...

Odottelen Jollan tarjontaa mielenkiinnolla.
Samoin Nokia varmaan esittelee uusia seksikkäitä kameratoimintoja ruotsalaisen hankintansa jäljiltä. Onko WP lopulta apu vai riippa siinä paketissa jää nähtäväksi.

Pekka

Ocarina,

Symbianin moniajo oli tuhottu onnettomalla muistinhallinnalla. Siksi minulla E70:n selain jäi käyttämättä, muisti loppui aivan liian usein. Otin sitten N810:n rinnalle (E70 toimi BT:n yli modeemina nettiin) ja löysin oikean mobiili-internetin. Sitten kun näki iPhonen, niin sen 4890*320 ruutu oli ihan onneton. Symbian lienee versiossa 3-Anna-Belle parempi, mutta luulen, että aika monella tehokäyttäjällä on mielessään S60:n jatkuvat muistiongelmat. nokia osasi korostaa tätä vikaa laittamalla puhelimiin liian vähän RAMmia. Siten E70:kin pilattiin. Olisin silloin heti ainakin halunnut vaihtaa isompimuistiseen "E70i":hin, jos Nokia olisi sellaisen tehnyt.

Itse uskon, että "oikealla käyttiksellä", jossa on nykyaikaisen tietokoneen kyvyt on paljon enemmän kysyntää. Tilanne vain on, ettei sellaista ole saatavilla millään edes lähes nykyaikaisella HW:llä. N9 on vuoden 2010 HW:tä (single-core 1GHz ja se yksi ainoa core on vielä sekin vanhanaikainen). Moniajon hyöty lisääntyy koko ajan, kun HW:n teho kasvaa. Niin se meni tietokoneissakin, ei 80-luvulla kaivattu moniajoa, mutta nykyään ei tulisi edes peruskayttäjä toimeen ilman.

Nokia hukkaa tekemänsä investoinnit Meegoon/internet-tabletteihin. Itse odotan Jollan puhelinta, kotipuhelimen paikka on vapaana ja sen tärkein tehtävä puheluiden jälkeen on selaimen käyttö.

Jukka L.

Tuiki tavallisen nörtin kaksi senttiä:

Nokian viimeinen todellinen älypuhelin, N9, on edeltäjänsä tavoin (N900/maemo, en tosin omistanut kyseistä luuria) SE puhelin mikä vetoaa tällaiseen teknokraattiin. Se ei ole täydellinen, mutta tarvittava softa löytyy mihin tahansa asioihin mitä pitää itselleen tarpeellisena. Suurin etu MeeGolla on sen moniajojärjestelmä yhdistettynä kosketusnäyttöihin orientoituneeseen käyttämiseen, Linux-pohjaan ja Qt:n olemassaoloon. Se joka puhuu huonosta ekosysteemistä ei joko halua tai ei ymmärrä siitä mitään MeeGon kohdalla. Harmattanille löytyy käsittämätön määrä (yli 1800kpl) JÄRKEVIÄ sovelluksia 3D-tähtikartoista peleihin ja twitter-sovelluksista vlc:n kauko-ohjaimeen. Olkoonkin että kaikki näistä sovelluksista ei ole Nokia Storessa (My-Meego.com jne.). Meegon sovelluksista suurin osa on meego-yhteisön ylläpitämää ja "harrastelijoiden" tekemiä täysin kelpoja sovelluksia lyömään monet symbian^3, android ja ios -sovellukset. Missä kohtaa tätä ei ole ymmärretty? Eikö kukaan ymmärrä Linuxin yhteisöpohjaista ekosysteemiä? Tai kyllähän sen luulisi microsoftin vanhan kätyrin ymmärtävän... Ja kuka väitti meegon tien olevan vaikea sovelluskehityksessä? Millähän mittarilla? Onko kyseinen henkilö joskus tehnyt sovelluksia ko. luurille? Epäilen syvästi! Qt esiin ja sovellus on jo melkein valmis!?!
Meltemistä vielä: On täysin käsittämätöntä että suurin myyntivaltti Nokialle, halpapuhelimet (älykkäät, helppokäyttöiset ja yleensä varmatoimisemmat kuin kilpailijoilla), eivät saa oikeasti kunnollista alustaa S40:n ja S60:n jälkeen. Meltemi olisi voinut pelastaa koko Nokian, eikä tuo puoliksi moniajo-vammainen WP-käyttis joka ei missään nimessä sovi halpispuhelimiin ja jonka uusin pöytäkoneversio Windows 8 on täysi susi ja tarkoitettu lähinnä täppärille (Kokeilkaapa vaikka itse! Suoraan sanoen täysin epäkelpo työjuhta). Se mitä minulle tulee ensimmäisenä mieleen Elopista on itseään jalkaansa ampuva tyhmä amerikkalainen punaniska nuolemassa Bill Gatesin saappaita.
Taidan ostaa Jollan seuraavaksi, jos vain nämä herrat onnistuvat hankkeessaan. Olen siis puun ja kuoren välissä... enää kelpaa vain joku harmattanin kaltainen linux-pohjainen luuri. Taidankin tästä ottaa terminaalilla ssh-yhteyden N9:lläni ja ruuvata 300km päässä olevaa etäkonettani, jotta videostriimit puskisivat tänne mökille paremmin. Tehkääpä sama applen tai samsungin romuillanne natiivina.

Henri

Niille, jotka kritisoivat Tomin kirjoitusta suosittelen lukemaan hänen edellisiään viestejä aiheesta. Olen itse seurannut Tomin blogia nyt noin 3 vuotta ja siinä ajassa olen huomannut monen muun asian lomassa kaksi asiaa joista blogissa erityisesti pidän. 1) Tomi perustaa omat mielipiteensä tilastoille/ muille faktoille, eikä mudulle. Suurin osa kommenteissa tulevasta kritiikistä taas perustuu mudulle ja sille, että jokin asia ei mene niin kuin yleisesti ajatellaan. 2) Tomin arviot/ennusteet mobiilialan kehittymisestä ovat tarkimpia mitä keneltäkään analyytikolta olen nähnyt.

Eli ennen kuin alatte teilamaan tätä kirjoitusta hypenä tai muutoin, niin tutustukaa hieman muihinkin kirjoituksiin, jotta saatte paremman käsityksen siitä mitä Tomi tarkoittaa ja perustakaa sitten myös kritiikinne jollekkin paremmalle kuin "Windowsin maine on auttanut Nokiaa" tai "Burning platformilla ei ollut vaikutusta, koska Symbianilla meni muutenkin huonosti"
Ja jos joku vielä väittää että Elop ja Nokia ovat kaikesta huolimatta pärjänneet hyvin, niin sitten kannattaa ottaa sanakirja esuub ja katsoa mitä sana "hyvin" tarkoittaa.

qq

Henrin kommenttiin voi täysin yhtyä.

T. Ahonen on harvinaisen lahjakas ja luonut hienon uran Suomen ulkopuolella.

Kimi Räikkönen on ehkä maailmalla tunnetuin suomalainen tällä hetkellä.

T. Ahonen saattaa hyvinkin nousta hyväksi kakkoseksi.

Vauhti ja huipputeknologia kuuluvat suomalaisuuteen. Suomi pienenä maana ei voi olla teknologian huipulla sen joka saralla.

Nokian myötä Suomesta tuli mobiilialan jättiläinen.

Kuten Ahosen esittämät myyntitilastot osoittavat, kasvoi Nokian älypuhelinten(symbian) kappalemääräinen myynti aina Elopin kauteen asti.

Trendi oli hyvin selvä.
Ainakin vuonna 2011 Nokian Symbian puhelimia olisi myyty
enemmän kuin koskaan aiemmin.

Tämä johtuu siitä, että älypuhelinmyynti kokonaisuudessaan kasvoi valtavasti.

2011 oli älypuhelinten murrosvuosi, jolloin ne varsinaisesti löivät itsensä lävitse.

Miksi ihmiset sitten ostavat tiettyä tuotetta? Kuluttaja valitsee riittävän hyvän
tuotteen sopivalla hinnalla. Lisäksi kuluttajan valintaa ohjaavat lisäpalvelut, tuki ja aikaisempi kokemus.

Moni ei voi kehua Ferraria hyväksi autoksi. Sen sijaan omaa ooppelia, maztaa kehutaan naapureille hyväksi ja valitaan seuraavaksi autoksi sen vioista ja puutteista huolimatta. (kuluttajauskollisuus)
Ferrarista tai Porschesta ei ole kokemusta tai tietoa.

Nokian Symbian puhelimien mallivalikoima ja hintahaitari oli erittäin laaja. Niistä löytyi kuluttajalle kuin kuluttajalle sopiva puhelin.
Ehkä Symbianin Ferrarit ja porschet puuttuivat tilapäisesti. Mutta huom. vain tilapäisesti!
Superview superkamera tuli tänä vuonna. Muistin määrän ja prosessoritehojen kasvattaminen olisi ollut leikin tekoa.

Symbian ei ollut mitenkään kuollut ennen Elopin nousua Nokian valtaistuimelle. Elop tappoi Symbianin. Ehkä kuten on väitetty hallituksen pyynnöstä.

Symbian malleja myytiin hyvillä hinnoilla ja niillä Nokia teki oikeasti rahaa rutosti.

Seuraavaksi sai mennä Meego ja Meltemi. Jäljellä taitaa olla Nokian ennen niin suuresta ja laadukkaasta mallistosta enää kaksi Symbian mallia, kolme Windows-puhelinta ja sitten Asha-sarjan puhelimet.

Symbianit on julistettu kuolleeksi. Jäljellä älypuhelinsarjassa on tällä hetkellä oikeastaan siis kolme surkeaa lumiaa, joita kukaan ei tahdo.

Elopin piti valloittaa tärkeät Amerikan markkinat. Siellä Nokia myy huippumalliaan Lumia 900 omilta sivuiltaan järkyttävään 49 taalan hintaan.

Siis voitteko kuvitella! Nokia on tilanteessa jossa sillä on varsinaisesti jäljellä enää kolme älypuhelinmallia ja niistä parhaimman hinta on huikeat 49 dollaria!!!!!!

Tälläiseksi lilliputiksi ja tappiokoneeksi Nokia on suistunut Elopin kaudella.

Firmaa on todellakin johdettu huonosti ja sen strategia on ollut väärä.

Johtoon tarvitaan mobiilialan ammattilaisia ja mielellään operaattoreilta.

Ocarina of Nokia

Jukka,

MeeGo:n ekosysteemi ei ole suunnattu tavallisille käyttäjille. Se on suunnattu tekniikan ihmsille joita kiinnostaa säätää ja virittää laitettaan. Se on suunnattu ihmisille jotka haluvat raudasta kaiken irti ja jotka hakevat tietokonemaista käyttökokemusta. Se ei ole tavallisten ihmisten, massojen laite. Tämä on asia jota spekseihin ja tekniikkaan panostavat ihmiset eivät perinteisesti tajua. Tässä kohdassa väitetään vastaan ja sanotaan, että olet väärässä jos laite ei tunnu sopivalta tavallisille ihmisille jotka eivät ole kiinnostuneet tekniikasta. Linuxin yhteisöpohjainen ekosysteemi ei taida toimia tarpeeksi hyvin tavallisille ihmisille.

Moniajo ei ole se juttu jonka täydellinen toteuttaminen on nyt tai lähivuosina oleellinen asia. Android ja Apple ovat toteuttaneet sen tarpeeksi hyvin massoille joilta saadaan oikeasti rahaa. Kivojen kikkareiden tekeminen nörteille ei elätä Nokiaa. Markkina on liian pieni.

1800 softaa? Oliko tämä vitsi? Tuollako määrällä saat markkinoitua tuotetta? Tuotteita myydään myös valtavalla softatarjonnalla. Ei sillä, että tekniikan poikien mielestä kaikkeen tarpeelliseen saa jo softan? Onko tämä sitten asiakkaan vika? Ei varsinaisesti. Tämä on laitemyyjän ongelma. Softatarjonta on liian pieni ja Android-softien asentaminen kuluttajaystävällisesto MeeGoon on pelkkä märjä unelma joka ei ole totta nyt. Tulevaisuus ei riitä. Pitää olla nyt. Muuten se on sitä samaa lupaushöttöä mitä ennenkin.


qq,

Trendi oli todellakin selvä. Symbian menetti markkinaosuuttaan Q3/2010 ja Q4/2010 kummallakin neljänneksellä viiden prosentin tahdolla. Se, että Nokia kasvatti kappalemääräsitä myyntiään, johtui vain siitä, että markkinan koko kasvoi todella voimakkaasti. Kun markkinan kasvu hidastui, Nokian kappalemääräinen myynti romahti. Nokian myynnin kehitys Q1/2011 jatkoi täysin samaa linjaa kuin kahdella edelliselläkin neljänneksellä. Markkinaosuus laski samaa tahtia kuin ennenkin ja Nokian myynti laski vain siksi, että markkinan koko olikin pienempi kuin aikaisemmin. Jatkossa Nokian myynti laski samaa tahtia kuin ennenkin ja koko Symbianin myynnin lasku selittyy sillä samalla markkinaosuuden menetyksen jatkumisella mitä yhtiö oli kokonut jo pitkään.

Kukaan ei ole kyennyt selittämään sitä, miten Nokia olisi voinut pitää kappalemääräistä myyntiää ylhäällä samaan aikaan kun markkinaosuus laskee alaspäin? Jos taas Nokian markkinaosuuden lasku olisi pitänyt pysäyttää, niin mikä syy olisi ollut se, että lasku olisi pysähtynyt Q1/2011 tai Q2/2011? Onko mitään syytä sille, miksi lasku olisi pysähtynyt tuolloin? MeeGo ei olisi ollut myyntivalmis kummallekaan neljännekselle, ei missään tapauksessa vaikka Elop olisi tehnyt tai ollut tekemättä mitä tahansa.

Mikä olisi pysäyttänyt Nokian markkinaosuuksien laskun alkuvuodesta 2011 kun edes Symbian^3 ja N8 ei laskua kyennyt pysäyttämään Q4/2010 vaikka niiden toimitukset oli aloitettu jo Q3/2010 lopussa?

JJ

En usko että 5.9. julkaistavat Lumiat ovat kovinkaan käänteentekeviä puhelimia. Se ainakin on varmaa, että moniydinprosessori-malleja ei tulla julkaistamaan. Stephen Elop ei näe mitään järkeä moniydinprosessorin ahtaamisesta älypuhelimeen. Elop sanoi Chinese Daily –lehdessä, ettei tupla- eikä neliytimessä ole paljon järkeä.

Jos nyt Nokia julkistaakin moniydin-mallin niin siinähän tulee kuluttajille sellainen olo ettei Elopin sanomisia voi ottaa ollenkaan tosissaan.

Ocarina of Nokia

JJ,

Miksi Elop ei voisi kääntää takkiaan? Firmassa on ennenkin muutettu mieltä paljon ratkaisevammissakin jutuissa. Esimerkiksi kosketusnäytäistä oltiin sitä mieltä, ettei niistä oikein ole menestyjäksi. Nykyään Nokia panostaa niihin todella voimakkaasti.

Ne kaverit vasta hölmöjä ovat jotka eivät osaa kääntää takkiaan kun tarvetta on. Symbianiin ei tuplaydintä olisi saanut ilman softamuutoksia. WP7 ei tainnut olla hyvää pataa tuplaytimien kanssa. WP8 sen sijaan taitaa noita tukea joten takkia voisi kääntää softan puolesta kunhan se saadaan markkinoille.

Timo Koho

@ Ocarina of Nokia

Joo, reaktiivisia takinkääntäjiä kutsutaan perässähiihtäjiksi...

On merkillepantavaa että erittäin epätietokonemainen ja tavallisen kuluttajan kourassa helppokäyttöinen N9 on näköjään myös nörttien suosikkipuhelin. Ja kun rauta vielä voi olla kevyttä yksiprosessoritavaraa jonka Linux saa pyörittämään sulavaa käyttöliittymää niin tuossa on ainekset tuotteeseen joka koskettaa laajaa asiakaskuntaa ja myisi  hyvällä katteella. 

Applen Appstoressa on äskettäisen uutisen mukaan satoja tuhansia appseja joita kukaan ei löydä tai käytä. Itsekin tuskastuin kun iPadiin on tyrkyllä tolkuttomasti appseja jotka tunkevat ruudun täyteen mainoksia tai joilla ei tee mitään ensimmäisen kokeilun jälkeen. Ne toimivat saa selville kun vähän Googlettaa, ei niitä suosituimpia ole edes satoja, saati useita tuhansia...
Ekosysteemi jossa nörtit myös tekevät sovellutuksiä suoltaa käyttökelpoisia ratkaisuja  eikä niiden asentaminen  ole sen vaikeampa kuin muidenkaan; automaattisesti nappia painamalla..

JJ

@ Ocarina of Nokia

Jos moniydintuki olisikin joku uusi asia, joka olisi tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta ja muuttanut kaiken allalla, takinkääntö olisikin jotenkin hyväksyttävämpi. Mutta ei, mitään mullistavaa ei moniprosessorien osalta ole viime kuukausina ilmennyt. Jos Nokia julkistaa nyt moniprosessori-mallin, Elopin aikaisemma,t vain muutama kuukausi aikaisemmat puheet, paljastuvat (taas kerran) vain hätäpäissään tekaistuksi valheeksi. En voisi luottaa omistajana, työntekijänä tai asiakkaana kyseisen henkilön sanomisiin enää koskaan.

Ocarina of Nokia

Timo,

Sellaisia ihmisiä jotka eivät käännä takkiaan edes jälkeenpäin, kutsutaan paikoilleen jämähtäneiksi. On aina parempi muuttaa suuna oikeaan kohteeseen vaikkapa jälkijunassa, kuin jatkaa jääräpäisesti väärään maaliin.

Sitä, että N9 olisi epätietokonemainen ja tavallisen kuluttajan kourassa helppokäyttöinen, ei ole koskaan todistettu markkinoilla. Omat kokemukseni laitteesta jättivät aika ikävän maun. Jos softaa on auki vähänkin enemmän, perustilaan palaaminen ei ole todellakaan yhtä yksinkertaista kuin iPhonessa tai Androidissa. Tästä on jakettu muistuttaa muistuttamasta päästyään, että en vain ymmärrä tai vika on minussa. Niin varmasti. Tuotteessahan se vika ei saa olla koska tämä oli Nokialle se ainoa mahdollisuus osoittaa, että siellä osataan tehdä jotain hyvää.

Sillä ei ole merkitystä käytetäänkö kaikkia softia lainkaan. Sillä on merkitystä, onko valinnanvaraa tarpeeksi. Tietysti joku voi yrittää markkinoida nettiliittymää jolla pääsee prosentille netin sivuista, mutta epäilen kovasti onko se hyvä ratkaisu vaikka mukaan olisi otettu ne tärkeät sivut. Applen ja Googlen softavalikoimista löytyy niin valtava määrä tarjontaa, että on melkoista ylimielisyyttä sanoa, että kaikki tarpeellinen löytyy N9:n valikoimista. Niin, tai sitten pelataan tätä vanhaa korttia siitä, että eivät ne ole oikeasti tarpeellisia, ne puuttuvat softat. Tosi ylimielinen asenne.

Jos Martti haluaa itselleen offlinessa toimivan markaoppaan tiettyyn kaupunkiin, Erin ensiapusoftan, Marc kivan jalkapallopelin joka on kaverillakin, Jorma unirytmisoftan ja Laura joogasoftan, niin sinäkö sanot, että kuluttajat valitsevat väärin jos laitevalinta kallistuu pois N9:stä? Siellä voi olla joku vastaava softa, mutta kun valikoima on kapea, voi olla hyvinkin ettei sitä olisi. Turhiako softia? Sinulle ehkä, mutta tavallisilla ihmisillä on voi olla älytön määrä mitä kummallisempia kiinnostuksen kohteita. Softavalikoiman kapeus on oikea ongelma tuolle laitteelle.

Timo Koho

@ Ocarina of Nokia

Minä olen ihan tavallinen puhelimenkuluttaja. Tiedän muutaman muunkin tavallisen kuluttajan jonka mielestä N9 on mainio puhelin.  Olemme ehkä väärässä, samoin kuin ne muutamat kuluttaja-arviot ja ne kaiketi miljoona muuta kapulaan rahansa hukannutta .  Yleensä yritys on tyytyväinen jos tuote saa hyvää palautetta markkinoilta. Luulisin ainakin että hommaa vuositolkulla pakertanut Meegotiimi on ihan tyytyväinen aikaansaannokseensa ja saamansa palautteeseen. Missä nyt sitten tällä hetkellä töissä ovatkaan, vääntämässä jotain jonka suuntaan muut voivat sitten taas kääntää takkejaan...

Ja koko kapulahan on retusoitu pois Nokian tuotehistoriasta kuin epäsuosioon joutuneet vanhat toverit Neuvostoliiton paraativalokuvista aikanaan. Heh.

Ihan turha jankuttaa  asiasta enempää, asia tuli selväksi: Asiakas on väärässä. Kisamonttu vaikenee...

The comments to this entry are closed.

Available for Consulting and Speakerships

  • Available for Consulting & Speaking
    Tomi Ahonen is a bestselling author whose twelve books on mobile have already been referenced in over 100 books by his peers. Rated the most influential expert in mobile by Forbes in December 2011, Tomi speaks regularly at conferences doing about 20 public speakerships annually. With over 250 public speaking engagements, Tomi been seen by a cumulative audience of over 100,000 people on all six inhabited continents. The former Nokia executive has run a consulting practise on digital convergence, interactive media, engagement marketing, high tech and next generation mobile. Tomi is currently based out of Helsinki but supports Fortune 500 sized companies across the globe. His reference client list includes Axiata, Bank of America, BBC, BNP Paribas, China Mobile, Emap, Ericsson, Google, Hewlett-Packard, HSBC, IBM, Intel, LG, MTS, Nokia, NTT DoCoMo, Ogilvy, Orange, RIM, Sanomamedia, Telenor, TeliaSonera, Three, Tigo, Vodafone, etc. To see his full bio and his books, visit www.tomiahonen.com Tomi Ahonen lectures at Oxford University's short courses on next generation mobile and digital convergence. Follow him on Twitter as @tomiahonen. Tomi also has a Facebook and Linked In page under his own name. He is available for consulting, speaking engagements and as expert witness, please write to tomi (at) tomiahonen (dot) com

Tomi's eBooks on Mobile Pearls

  • Pearls Vol 1: Mobile Advertising
    Tomi's first eBook is 171 pages with 50 case studies of real cases of mobile advertising and marketing in 19 countries on four continents. See this link for the only place where you can order the eBook for download

Tomi Ahonen Almanac 2009

  • Tomi Ahonen Almanac 2009
    A comprehensive statistical review of the total mobile industry, in 171 pages, has 70 tables and charts, and fits on your smartphone to carry in your pocket every day.

Alan's Third Book: No Straight Lines

Tomi's Fave Twitterati